top of page

CHYTRÝ NÁSTROJ PRO EFEKTIVNĚJŠÍ DOJÍŽDĚNÍ DO PRÁCE

Yedem

Jak lze řešit nedostatek parkovacích míst firem a zároveň snižovat uhlíkovou stopu

KLÍČOVÁ SLOVA:
SHRNUTÍ

Inovativní řešení nedostatku parkovacích míst pro zaměstnance a celkově dojíždění do práce řeší firma Yedem, která ve spolupráci s elektrárnou Dukovany úspěšně zavedla aplikaci Yedem Carpool. Díky zavedení této technologie jsou zaměstnanci schopni se propojovat ve spolujízdách a zajistit si garantované parkovací místoElektrárna tedy šetří přibližně 200 míst denně a snižuje svoji emisní stopu v rámci Scope 3. Jen za rok 2022 se jednalo o úsporu 100 tun CO₂.

DSC01424.jpg
PROBLÉM

Yedem se snaží řešit komplexnější problém, který je možné rozdělit do třech dílčích. Zaprvé, v dnešní době jsou ulice často plné aut, a to nejen ve špičce. Zároveň je nutno říci, že většina těchto aut převáží pouze samotné řidiče a v 90 % případů se jedná o dopravu spojenou s přesunem na místo práce. To zákonitě způsobuje druhý problém. 70 % společností se potýká s nedostatkem míst na parkování pro své zaměstnance. A v neposlední řadě je tu fakt, že 80 % společností se zavázalo snížit svoji uhlíkovou stopu.

Tento problém se snaží řešit značné množství firem, se kterými Yedem již spolupracuje. Nicméně pro lepší ilustraci bude detailněji popsán příklad jaderné elektrárny Dukovany, v níž pracuje 3000 zaměstnanců, kteří přijíždějí z okruhu 25 km, a která má k dispozici 500 parkovacích míst.


Při pohledu na jednotlivá čísla je jasné, že parkovacích míst je v tomto případě nedostatek. Dříve zaměstnanci projevovali nespokojenost s nemožností zaparkovat. Navíc u elektrárny často docházelo k tomu, že zaměstnanci parkovali mimo vyznačené parkoviště, konkrétně na přilehlé okresní silnici. To vedlo ke snížení bezpečnosti provozu na této silnici a nejedné návštěvě městské policejní hlídky.
 

DSC04162.jpg
HLAVNÍ KROKY ŘEŠENÍ

Na začátku bylo potřeba vytvořit informační kampaň mezi zaměstnanci, jejímž cílem bylo získat první uživatele spolujízdy Yedem Carpool. Několik dní po oznámení byla spolujízda spuštěna. Zaměstnanci mohli pomocí aplikace sdílet své jízdy ostatním kolegům. V případě, využití spolujízdy je řidič odměněn garantovaným parkovacím místem na celý den. Zároveň jsou v aplikaci odměněni i spolujezdci, kteří získají jisté množství bodů.


Do aplikace se přihlásilo během prvních měsíců několik stovek zaměstnanců a dodavatelů elektrárny. A velice brzy byly evidovány desítky sdílených jízd denně.

Implementace v Dukovanech v číslech:
  • spolujízdou ušetří elektrárna okolo 200 parkovacích míst denně

  • zaměstnanec ušetří okolo 6400 Kč ročně

  • elektrárna má celkem 3 000 zaměstnanců

  • šetření přibližně 18 000kg CO₂ během prvního půlroku

  • v roce 2023 již 100 tun CO₂

Na co jste z projektu nejvíce hrdí?
Na reálný dopad snížení emisí a na to, že nás lidé rádi používají a firmy o toto řešení mají stále větší zájem.
VÝZVY

Jaké byly největší překážky tohoto projektu?

,,Jak to u všech projektů bývá, tak omezené kapacity jak na obchod,  tak i na vývoj.


Další velkou výzvou byla pandemie Covidu-19, kdy se skoro na 2 roky zastavil kancelářský život a firmy prakticky přestaly řešit udržitelnost a také nedostatek parkování. Výjimkou byly např. elektrárny, které musely jet stále.”  říká spoluzakladatel Yedem Matěj Ballo.

DSC04301.jpg
Reakce na projekt:

Projekt se těší dobrému ohlasu veřejnosti, velké podpory a je možné se o něm dočíst i v dalších médiích.

Bližší informace o vzniku projektu a plány do budoucna je možné vyčíst na stránkách czechstartups.org

nebo je možné si na stránkách Skupiny ČEZ přečíst více přímo o implementaci v Dukovanech 

Jakou radu byste dali těm, kdo chtějí začít s podobným projektem? 

“Jít s nápadem hned mezi lidi, snažit se ověřit si zájem. Služba nebo produkt nemusí být ihned dokonalé. Hlavní je, získat pár prvních, klidně neplatících, klientů a na nich si nápad ověřit.”  říká Matěj Ballo, spoluzakladatel startupu Yedem.

DSC01488.jpg
PŘEDSTAVENÍ YEDEM

Firma je založena na myšlence dvou kamarádů, Matěje a Vojty. Společně se rozhodli, že chtějí kombinovat technologie, udržitelnost a životní hacky pro moderní svět. Přesněji se zaměřili na poskytování inovativního produktu, který je schopen optimalizovat parkování a dojíždění. Dnes mají navázané partnerství se společnostmi jako je IKEA, LEGO, Kiwi.com, Productboard, MOL, CTP či ČEZ.

Web:
Lokalita:
ústředí Brno
Rok vzniku:
2019
Kontakt:

Zaujal vás tento příklad dobré praxe? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, aby vám nic neuteklo.

bottom of page