Dobré zprávy s Vladimírem Víškem: Jak spolehlivě poznat greenwashing?

Udržitelné, eco-friendly, v souladu s dechem planety a zelené. Jestli se vám právě rozblikala greenwashingová kontrolka, tak jste tady správně. 💡 Právě o greenwashingu jsme si totiž povídali s Vladimírem Víškem z iniciativy No Greenwashing.

Kde má stanové hranice, jak greenwashing spolehlivě poznat? Jak se k němu staví česká legislativa a jak oblast reguluje EU? Kde brát inspiraci v tom, jak komunikovat správně, bez přešlapů? A kde jich naopak české firmy dělají nejvíce? Tady jsou čtyři nejdůležitější informace z našeho 30 minutového podcastu, které by vám neměly uniknout:

  1. Greenwashing je záměrné klamání spotřebitele o ekologické prospěšnosti produktu, služby, nebo celé firmy. Na webu https://truthinadvertising.org najdete společnosti, které jsou aktuálně zažalované za greenwashing. Za oceánem už byl zažalován například Walmart, který komunikoval biodegradabilitu a rozložitelnost, což neodpovídalo lokální legislativě. V Evropě byl zažalován například oděvní řetězec HaM, nebo Decathlon. Obě firmy se omluvily a napravily svá tvrzení. Medializovaný je i fotbalový šampionát v Kataru.

  2. Pro oblast se začíná formovat legislativa, v EU vzniká evropská směrnice o nekalých praktikách. Návrhy opatření vznikají i v rámci Green Dealu a evropské taxonomii, která s sebou přináší ambici definovat, co je a co není udržitelné. Jeden z návrhů například zní, aby jako recyklovatelné byly komunikovány pouze ty produkty a obaly, které je možné zrecyklovat v dané zemi a skutečně k tomu dochází. Je tady jasná snaha ze strany EU legislativu sjednotit.

  3. Pohledem Vladimíra Víška je jedna z největších současných greenwashingových chyb firem komunikace udržitelnosti, aniž by bylo vysvětleno, proč je daná věc udržitelná. Doporučuje se při komunikaci držet selského rozumu, nebo se podívat například na Sedm hříchů greenwashingu. Nejvíc firmy podle něj tápou v biodegradabilitě, kompostovatelnosti a uhlíkové neutralitě.

  4. Obecně Vladimír Víšek doporučuje nebát se komunikovat i to, co se firmě nedaří. Udržitelnost je nová věc, kterou není snadné inkorporovat do chodu firmy. Často je to trápení, dlouhý a složitý proces, mnoho věci je těžko uchopitelných. „Pojďme o nich otevřeně mluvit, inspirovat se od sebe navzájem,” vyzývá Vladimír Víšek.

Chcete se do tématu ponořit hlouběji? Udělejte si 30 minut pro sebe a pusťte si náš podcast. Ještě mezi námi nejste? Přidejte se do Změny k lepšímu! Jako člen naší iniciativy získáte přístup do Kmene udržitelnosti, kde kromě praktických tipů sdílíme i know-how a propojujeme všechny ty, kdo hledají cesty k udržitelnému byznysu. Chcete si nás nejdřív oťukat? Přihlašte se k odběru newsletteru, nebo napište našemu programovému manažerovi Lukáši Rolfovi na lukas.rolf@klepsimu.cz.