Dobré zprávy s Jiřím Helánem a Marošem Sovákem: to nejdůležitější o Green Dealu

Hrne se to na vás ze všech stran a vy se v tom pořád ne a ne zorientovat? Green Deal je objemná agenda. Proto jsme si pozvali odborníky z advokátní kanceláře KROUPAHELÁN- Jiřího Helána a Maroše Sováka - a náš podcast věnovali právě Green Dealu. Jaké hlavní cíle si stanovuje a jaké má pro ně termíny? Jak s ním souvisí Fit for 55 a co je stěžejní oblastí tohoto realizačního balíčku? Bude se vašeho byznysu týkat taxonomie? A co vlastně znamená?

Tady jsou čtyři nejdůležitější informace z našeho 30 minutového podcastu, které by vám neměly uniknout:

  1. Podle Jiřího Helána je prvním vstřícným krokem ke Green Dealu potřeba začít vnímat udržitelnost jako příležitost. Sledovat evropské dotace, Národní plán obnovy, přesuny peněz v zelených oblastech. V jejich advokátní kanceláři se tento přístup osvědčil. Začali spolupracovat s INCIENem, následně vytvořili metodiky veřejného cirkulárního zadávání a navázali spolupráci se stejně naladěnými klienty. Například Sonnentoru pomáhali udržitelným způsobem postavit novou halu. V Brně je oslovili pro spolupráci na výstavbě chytré čtvrti Špitálka. A spoluzakládali také Změnu k lepšímu, kam Jiří Helán zve ke spolupráci všechny, kteří se chtějí propojit s dalšími odborníky a o Green Dealu se dozvědět víc.

  2. Maroš Sovák vysvětlil, že Green Deal je zejména strategický dokument, který si stanovuje tři hlavní cíle: uhlíkovou neutralitu (1), dosažení hospodářského růstu, který bude oddělený od využívání zdrojů (2) a inkluzivní transformaci (3). Aby se tyto cíle přetavily do praxe, je potřeba legislativních změn. Fit for 55 je prvním takovým realizačním balíčkem. Jeho název odkazuje k cíli snížit emise do roku 2030 o 55 % oproti roku 1990. Jeho obsah se týká zejména energetiky, emisí, stěžejní oblast je ochrana ovzduší. Pracuje i s revizí systému s emisními povolenkami.

  3. Jak souvisí s Green Dealem taxonomie? Financováním! Zelená transformace bude placená i z rozpočtů EU, ale jejím těžištěm by měl být soukromý sektor. Taxonomie je tak vlastně nařízení, které definuje, které činnosti považovat za udržitelné. Společnosti, které budou transparentně informovat a investovat, budou mít lepší přístup k financování, což může mít pozitivní vliv i na jejich konkurenceschopnost.

  4. Ekodesign a Ekoznačka souvisí s naplňováním cílů Green Dealu. Ekoznačka má tři hlavní funkce: spotřebitelskou (vodítko pro zákazníky, které produkty jsou environmentálně zodpovědné), propagační (důvěryhodný label) a třetí souvisí se státem jako zákazníkem. Ten začíná tlačit ve veřejných zakázkách na principy environmentální udržitelnosti a ekoznačka může být cestou, jak je do nich jednoduše dostat. Ekodesign stanovuje požadavky environmentální udržitelnosti pro uvedení produktů na trh EU. Dnes se týká hlavně spotřebičů, do budoucna je ale možné jeho rozšíření i na výrobu oceli, nebo cementu.

Ještě nejste mezi námi? Přidejte se do Změny k lepšímu! Jako člen naší iniciativy získáte přístup do Kmene udržitelnosti, kde kromě praktických tipů sdílíme i know-how a propojujeme všechny ty, kdo hledají cesty k udržitelnému byznysu. Chcete si nás nejdřív oťukat? Přihlašte se k odběru newsletteru, nebo napište našemu programovému manažerovi Lukáši Rolfovi na lukas.rolf@klepsimu.cz.