EFEKTIVNĚJŠÍ DOPRAVA PRO MĚSTA A REGIONY
Citya
Jak lze s využitím technologií a dat zlepšit dopravu v okrajových částech měst,
snížit počet aut v obcích i zefektivnit financování veřejné dopravy.
KLÍČOVÁ SLOVA:
PŘEDSTAVENÍ
Český startup CITYA se zaměřuje na operativní hromadnou dopravu. Pomocí dat a technologií pomáhá obcím, městům, krajům i firmám bezpečně dopravit občany a zaměstnance kamkoliv a kdykoliv potřebují. Bez pevných jízdních řádů nebo potřeby používat vlastní auto. Platforma v reálném čase optimalizuje cestu a dynamicky ji tvoří, aby bylo možné efektivně vyzvednout co nejvíce cestujících v jedné trase.
Startup založil Dominik Janík. Veřejnou hromadnou dopravu vnímá jako oblast s obrovským inovačním mankem. Jeho vizionářství ocenila také iniciativa Chytrá města, která ho ocenila titulem Osobnost roku soukromého sektoru. Misí CITYA je manko co nejrychleji dohnat a posunout veřejnou dopravu pomocí technologií, AI a telematiky do 21. století. Efektivnější přeprava cestujících, která je sdílená, komfortní a flexibilní, snižuje počet aut na cestách ve městech i okolí, a tím i množství produkovaných emisí.
PROČ?
Čím více lidí dostaneme do hromadné dopravy – ve veřejných službách i přidopravě zaměstnanců – tím menší uhlíkovou stopu bude přeprava lidí produkovat. Do hromadné dopravy dostane lidi jen kvalita, dostupnost a komfort. A právě tady nabízí CITYA vhodnou alternativu vůči cestě vlastním autem. Když jedete komfortním minibusem téměř stejnou rychlostí jako autem a ještě si ušetříte nervy při řízení – tak vlastně nemáte důvod auto vytahovat z garáže. Velká výhoda spočívá také v nižších nákladech oproti firemním fleetům vozidel nebo běžným svozovým službám.
Operativní doprava má v porovnání s klasickou hromadnou dopravou levnější provoz, je efektivnější, pohodlnější pro cestující i řidiče, šetrnější k prostředí. Dá se spustit prakticky ihned, lépe se škáluje a může organicky růst s potřebami cestujících ze dne na den. A obrovské výhody má i pro firmy, které řeší dopravu zaměstnanců a v logistických parcích. Díky razantnímu snížení emisní stopy může pomoci při reportingu ESG i certifikaci BREEAM.
HLAVNÍ KROKY ŘEŠENÍ
Jeden příklad za všechny jsou Říčany a okolí, kde CITYA operuje nejdéle. Každý měsíc tady operativní dopravou sveze kolem tisícovky cestujících. U velké části z nich jde kvůli nedostačující MHD o volbu mezi cestou vlastním autem, nebo cestou pomocí CITYA. Při průměrné obsazenosti min. 4 míst z 6 v minibusu jsou úspory v uhlíkově stopě při dopravě mnohonásobné. Značné úspory jsou i finanční, provoz operativní dopravy vychází oproti klasické autobusové, nebo microbusové lince 5-6x levněji.
Dobrá zpráva je, že jádro řešení CITYA je jednoduše přenositelné, uplatnitelné a škálovatelné v jiných oblastech. Chytrý algoritmus aplikované matematiky vlastního designu a Alokátor lze pomocí jednoduchých úprav nastavení naučit na jakékoli trasy, směny, virtuální zastávky, výluky a podobně.
ČASOVÁ OSA
Startup CITYA vznikl v roce 2021 a od té doby proběhlo několik významných událostí
2023
Další zapojení
2023
Ocenění
Dominik Janík (CEO) oceněn
Osobností roku soukromého sektoru v soutěži Chytrá města
od roku 2022
Spolupráce s městy
Navázána s desítkami měst v ČR,
ale i na Slovensku a v Polsku
2022
Pilot Letiště Praha
Pilotní projekt svozu zaměstnanců pražského letiště
2023
Pražská aglomerace
Spolupráce s Regionálním organizátorem PID a městem Praha pro zavedení poptávkové dopravy v příměstských aglomeracích
Zahájení Říčany
Počátek komerčního fungování
a rozšíření do okolních 11 obcí
2022
První datové analýzy a simulace
pro Pardubický kraj a města - Třinec, Moravská Třebová, Modřice a Benešov
2024
Optimalizace dopravy
pro seniory a handicapované
Modelování a simulace pro PID a DPMB
2024
Legislativní změny
spolupráce s Ministerstvem dopravy
na legislativě týkající se operativní hromadné dopravy
Spolupráce s partnery
2023
Konzultační firmy a dopravci,
kteří doporučují dalším
KlikBus v Brně
Pilotní projekt s Dopravním podnikem města Brna
2022
VÝZVY
"CITYA dnes spolupracuje v podstatě se všemi kraji, městy, nově i s PID. Nejprve ale musela rozbít zdánlivě neprostupnou hradbu. Pomohlo beranidlo v podobě tvrdých dat a vysvětlování obrovských úspor veřejných rozpočtů. Funguje i spolupráce s dopravci. Ještě nedávno se báli, že CITYA jim jde kazit byznys. Dnes společně hledáme řešení, aby veřejná doprava za 5 let nekolabovala.
Obrovsky cenné zkušenosti z B2G teď uplatňujeme v B2B sektoru. Firemní doprava zaměstnanců je v mnoha ohledech mnohem jednodušší a přitom může mít násobně větší pozitivní dopad z pohledu vyprodukovaných emisí i úlevy dopravní zátěže," říká Dominik Janík, zakladatel CITYA.
PRŮBĚH KAŽDÉHO PROJEKTU
CITYA řeší problémy s dopravou veřejným i soukromým institucím. U každé zakázky se dá řešení shrnout v 5 krocích.
SITUAČNÍ
DATOVÝ MODEL
Díky datům lze nasimulovat poptávku, kapacitu i flotilu vozidel.
SIMULACE
A DESIGN
Výstupy z datového modelu putují do alokačního enginu CITYA, který s velkou statistickou přesností předpovídá model chování cestujících a potenciál operativní dopravy.
SPUŠTĚNÍ
PLATFORMY
Po odsouhlasení regionu k obsluze, vhodného dopravce, počtu vozidel a dalších parametrů dochází ke spuštění.
OPTIMALIZACE
Na základě ostrých dat z provozu dochází k dalšímu zefektivňování.
ŠKÁLOVÁNÍ
Při měřitelně vyšší efektivitě dopravy vzniká prostor pro rozšiřování spolupráce do dalších oblastí.
Reakce na projekt:
„Díky CITYA jsme mohli se synem absolvovat lekce plavání na Černokostelecké, pohybové aktivity ve Fialce a návštěvu školky v Žižkově ulici. Tyto aktivity by bylo mnohem logisticky těžší absolvovat bez CITYA. Bez pomoci CITYA bychom museli nějaké aktivity i vynechat. Obzvlášť v zimě. Jsme velice rádi, že se na službu můžeme spolehnout. Stala se součástí našich denních aktivit,“
říká Eva Návorková Vejvodová z Říčan, která se svým autistickým synem Theodorem může kdykoliv vyrazit, kam potřebuje.
"Jsem rád, že Říčany byly u zrodu dnes již funkčního a oblíbeného doplňku veřejné dopravy.
Operativní hromadná doprava šetří čas, stres i peníze."
- David Michalička, starosta Říčan (vítězná obec Žebříčku kvality života v Česku)
Aktuální dopad
Obsluha okrajových částí měst, satelitů a menších obcí v řádu pár minut, což vede ke zvýšení motivace lidí nechat auto doma. Tedy především snížení emisí CO2, a také zlepšení průjezdnosti. Zvýšení mobility občanů a dostupnosti služeb.
Rada na závěr?
Měnit něco tak zaběhlého je těžké, ale jde to. I bez politických konexí a týmu lobbistů v zádech. Když máte dobře nastavený fundament, podporu v reálných datech a vytrvalost, ani se nenadějete a sedíte s ministrem dopravy, kdy ladíte detaily nové legislativy, která posune veřejnou dopravu v Česku do 21. století. Konečně.
PŘEDSTAVENÍ CITYA
Zaujal vás tento příklad dobré praxe? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, aby vám nic neuteklo.