Dobré zprávy s Vojtou Kovalem: Komunikace udržitelnosti vs. udržitelnost komunikace?

Vojtěch Koval, podcaster, podcast producer, moderátor a lektor. Díky vědeckému podcastu Českého rozhlasu s názvem Budoucnost R se před lety dostal k tématům, jako je udržitelnost nebo cirkulární ekonomika. V Dobrých zprávách jsme diskutovali, zda ve firmách převládají činy nebo zelené PR, o greenwashingu i příkladech dobré praxe, kterých za svou kariéru redaktora nasbíral opravdu mnoho.

Co by nemělo uniknout Vaší pozornosti?

  1. Posun v komunikaci udržitelnosti je obrovský. Před několika lety jsme na Radiožurnálu připravovali jednu zprávu za měsíc. Zpočátku se jednalo o iniciátory a iniciátorky udržitelných snah, kteří téma tlačili, poté se přidaly firmy, které začaly hledat řešení, zaváděly je a začaly o tom mluvit.

  2. Změny ve vnímání udržitelnosti přichází ve většině případů odspodu. Velký vliv má také komunita, kdy se jednotlivci, kteří chtějí něco změnit, sdružují, podobně jako Změna k lepšímu. Jejich tlak se pak potkává s jednotlivci ve firmách, ve vedoucích pozicích, kteří jsou ochotni změny zavádět.

  3. Český byznys nejen v oblasti udržitelnosti neumí vývoj a změny komunikovat. Mindset tady ještě není nastavený tak, aby součástí komunikace byly nejen úspěchy, ale také nezdary. Přitom obojí je součástí byznysu. Navíc se často jedná o dlouhodobý proces. Firma se nestane uhlíkově neutrální na lusknutí prsty. A je OK to říct.

  4. Sebeprezentace, že firmy pomáhají nebo se chovají udržitelně, je důležitá. Sociální sítě uživatele ovlivňují. Nemělo by to však sklouznout k tomu, zda ta či ona firma dělá málo, hodně. V případě udržitelnosti však zatím, na rozdíl od jakékoliv humanitární pomoci, nepanuje ve společnosti všeobecná shoda, že takové aktivity jsou nutnost, že jsou prospěšné a přínosné pro planetu. Pokud se ale nejedná o greenswashing, není důvod se na sociálních sítích nepochlubit.

  5. Téma udržitelnosti je na státní úrovni stále nové. V souvislosti s Green Dealem často zaznívá, že to bude složité, pro firmy to bude administrativní zátěž a budou muset hledat nové zdroje. Komunikace by se však měla otočit v duchu toho, co to přinese pro ekologii i pro samotné firmy. Ve smyslu toto je cesta, která firmy přiblíží k tomu, co po nich Green Deal bude chtít, a toto jsou nástroje, které budou mít takový ekonomický přínos a takové výhody (snížení emisí, nákladů atd.).

Chcete se ve firemní komunikaci více zorientovat? Pusťte si celé Dobré zprávy jako podcast.


Ještě nejste mezi členskými organizacemi Změny k lepšímu? Přidejte se! Aktuálně (pouze pro členy) nabízíme účast na setkání Mastermind pro udržitelný business zaměřený na ESG. Jako člen/ka dále získáte například přístup do Kmene udržitelnosti, kde kromě praktických tipů sdílíme i know-how a propojujeme všechny, kteří hledají cesty k udržitelnému byznysu. Chcete začít postupně? Přihlaste se k odběru newsletteru, nebo napište našemu programovému manažerovi Lukáši Rolfovi na lukas.rolf@klepsimu.cz pro více informací.