Jaký postoj má český byznys k ESG?

Tři písmena, tři oblasti, jedna zkratka, která hýbe světem byznysu. Environment, Social, Governance. ESG. S Lucií Martincovou z PwC jsme se zaměřili na českou realitu, která se za poslední rok velmi proměnila. Co spustilo tuto změnu? A jak se český byznys reálně staví k ESG? Je ochotný do něj investovat? A má na něj vyhrazenou personální kapacitu?





Tady jsou čtyři nejdůležitější informace z našeho 30 minutového podcastu, které by vám neměly uniknout:


  1. Ještě před rokem většina českých firem příliš netušila, co ESG znamená. Změnu pomohla rozproudit EU - balíček Fit for 55, EU taxonomie, začalo také nové programové období evropských fondů. Svou roli sehrála i pandemie. A také přírodní katastrofy, jako bylo tornádo na Moravě nebo záplavy za hranicemi v Německu, které nám nastavily zrcadlo a ukázaly, jak velký vliv na planetu máme. Některé firmy už pociťují, že laxnost v postoji k ESG je začíná omezovat v konkurenceschopnosti - zejména ty, které spolupracují s nadnárodními klienty.

  2. Podle vztahu k ESG dělí firmy v PwC do čtyř skupin. V Česku převládají první dvě z nich - pochybovači a pragmatisti. - Pochybovači: na klimatickou změnu nevěří, nebo si myslí, že jde o tlak mladé generace. Dodržují předpisy, ale nechtějí do oblasti příliš investovat. ESG vnímají jako hrozbu. - Pragmatisti: vidí, že přichází nová vlna, která ovlivní jejich byznys - nejspíš negativně. Snaží se na tématu generovat zisk, nebo alespoň srazit náklady. ESG vnímají jako hrozbu. - Strategisté: ESG je pro ně způsobem, jak zvýšit svou konkurenceschopnost a přitažlitovost pro nové zákazníky. Chápu ho jako příležitost. - Idealisté: zelené podniky, kterých je zatím v Česku velmi málo. Udržitelnost a ESG je pro ně hlavní priorita.

  3. Dostali jsme se i k datům. Klimatické cíle má nastaveno 45 % českých firem - průměr EU je 41 %, v sousedním Německu je to 48 %, mezi premianty patří Finsko s 50 %. Do klimatické změny ale plánuje investovat jen 33 % českých byznysů, oproti například 70 % finských. A personál, který by se tématu věnoval, má v Česku jen 13 % firem. 56 % českých CEO's také přiznává, že v oblasti zatím neudělali nic, protože ESG pro ně není relevantní téma. A 72 % místních firem vnímá jako největší překážku regulace a financování.

  4. ESG je a bude pro český byznys zásadní téma. Jsme země, která je závislá na zpracování energií, oceli, automobilovém průmyslu. Oblasti, které ESG pokrývá, napomáhají konkurenceschopnosti firem, začínají je vyžadovat nadnárodní partneři. Zohledňují je nejen zákazníci, ale i zaměstnanci. Ti se v dalších letech budou rekrutovat hlavně z řad mileniálů a generace Z, kteří mají odlišně nastavené hodnoty. V situaci, kdy je pracovní síly nedostatek, může být i důraz na oblast ESG pro firmu tím, čím se zviditelní a získá větší přitažlivost.


Chcete se do tématu ponořit hlouběji? Udělejte si 30 minut pro sebe a pusťte si náš podcast. Ještě mezi námi nejste? Přidejte se do Změny k lepšímu! Jako člen naší iniciativy získáte přístup do Kmene udržitelnosti, kde kromě praktických tipů sdílíme i know-how a propojujeme všechny ty, kdo hledají cesty k udržitelnému byznysu. Chcete si nás nejdřív oťukat? Přihlašte se k odběru newsletteru, nebo napište našemu programovému manažerovi Lukáši Rolfovi na lukas.rolf@klepsimu.cz.