Mekka inovací, české Silicon Valley. Řeč je samozřejmě o Brně. Svůj díl práce na této přezdívce má i Jihomoravské inovační centrum, jehož ředitele Petra Chládka jsme vyzpovídali v Dobrých zprávách. Nedávno tady organizovali konferenci Velvet Innovation, na kterou přijal pozvání i architekt Green Dealu Kurt Vandenbergh.
Co prozradil o nejbližších krocích EU v zelených politikách? O jakých firmách, které šlapou do udržitelnosti, podle Petra Chládka brzy uslyšíme? A co si představit pod spojením inovační ekosystém, které slýcháme, když se mluví o Brně?
Tady jsou čtyři nejdůležitější informace z našeho 30 minutového podcastu, které by vám neměly uniknout:
Na Velvet Innovation vystoupil i architekt a autor Green Dealu Kurt Vandenberghe. Hlavním tématem zelených politik je dnes energetika a dekarbonizace skrze změnu energetického mixu. Green Deal je šance řídit budoucnost. Státy i podniky mají jasný plán, kam se budou regulace ubírat, komplexní a transparentní rámec. Místo reaktivních politik na USA, nebo Čínu, je tak EU o krok napřed.
Fredrick Royan z Frost Sullivan, jedné z nejkredibilnějších konzultačních společností mapujících trh, na konferenci představil závěry výzkumu, který ukázal, že ¾ firem z vyspělých regionů mají udržitelnost jako hlavní aspekt své strategie. Co z toho vyplývá pro Česko? Ukazuje to směr, jakým půjde i náš průmyslový sektor a co budou požadovat i čeští zákazníci. Právě oni jsou hlavním hybatelem změn. Vzkazem pro český byznys tak je - podívejte se, jak to dělá světová konkurence a inspirujte se.
JIC se podílí na tvorbě unikátního inovačního ekosystému, který na Jižní Moravě funguje. Petr Chládek ho popisuje jako živoucí organismus, ve kterém velcí vytvářejí prostředí, kde mohou růst i malí, kde musí být dobré podhoubí, vztahy i komunikace a vše dohromady ladit. Takový ekosystém je podle něj stabilní a mohou z něj vyrůstat zajímavé nové projekty. Zároveň umožní vznikat novým konkurenceschopným firmám a přispívá ke stabilitě regionu.
Nejznámějším byznysem, který JICem prošel, je Kiwi. Za pozornost stojí i Wereldo, které optimalizuje logistické toky v nákladní dopravě, šetří firmám náklady, emise, snižuje dopravní zácpy. „ Mají propočítáno, že kdyby jejich algoritmy byly výrazně nasazeny na světovou dopravu, tak by se snížila produkce CO2 o víc než celý automobilový průmysl jako takový,” komentuje Petr Chládek. Zmínil také startupy Myco a Mewery.
Comments