Lidé mají tendenci před velkými hrozbami zavírat oči. Když vám hoří doma, začnete hasit. Když ale hoří celá planeta, rozptýlí se odpovědnost a jednoduché řešení po ruce nemá nikdo. Lidé přitom v nejrůznějších průzkumech deklarují, že je změna klimatu znepokojuje a udržitelná řešení podporují. Jak je přesvědčit k akci? A jak s tímto naladěním společnosti má naložit byznys? Nejen o tom jsme se bavili v Dobrých zprávách s Janem Krajhanzlem, environmentálním a sociálním psychologem.
Tady jsou čtyři nejdůležitější informace z našeho 30 minutového podcastu, které by vám neměly uniknout:
Česká veřejnost má pocit, že politici jsou změnou klimatu znepokojení méně, než obyčejní lidé - myslí si to 70 % z nás. Lidé si přejí větší aktivitu nejen od vlády, ale i od firem. Pro některé skupiny veřejnosti jsou byznysoví lídří důvěryhodnější než lidé z aktivistického prostředí. Role byznysu je mimo jiné právě zde - podílet se na vytvoření pluralitní party lídrů, která nás transformací provede.
Obnovitelné zdroje mají mezi lidmi podporu okolo 75 %, ohledně jádra je veřejnost rozdělená zhruba na poloviny. Zároveň jsou lidé v možných řešeních energetické krize velmi málo edukováni. Pokud budeme bez ruského plynu, výstavba jaderných elektráren, které budou hotové nejdříve v roce 2035, nám nepomůže. „To je jako kdybyste v rodině neměli peníze na nájem příští měsíc a říkali, že za pět let něco zdědíte po babičce,” říká Jan Krajhanzl.
Ochota nést náklady na změnu ekonomiky, energetiky, je ve společnosti nižší. Česko má poměrně vysoké procento lidí, kteří se pohybují kolem hranice chudoby. Měli bychom proto dobře naplánovat využití prostředků z Fondu pro spravedlivou transformaci, nebo Modernizačního fondu. Ty nám dávají historické finance pro to, abychom změnu úspěšně zvládli. „Pokud to nevyužijeme, jak můžeme peníze chtít po lidech?” ptá se v našem podcastu Jan Krajhanzl. Zároveň doporučuje realizovat opatření, které pomohou zapojit do transformace i socioekonomicky ohroženější domácnosti.
Jan Krajhanzl v závěru našeho podcastu doporučuje, aby se místo katastrofických fotek lidem předložila sada 5-10 základních politik, které lze v příštích letech začít dělat. Otevřít debatu o daňovém zvýhodnění klimaticky šetrného chování, o investičních pobídkách. Byznysu doporučuje pečlivě a srozumitelně vysvětlovat, jak fungují jejich udržitelná řešení. Aby jejich publikum vědělo, že dělají víc, než řada jiných firem, které se k tématu hlásí. Lidé by měli být schopni rozeznat, kdo se opravdu snaží a kdo se schovává za greenwashingem.
Chcete se do tématu ponořit hlouběji? Udělejte si 30 minut pro sebe a pusťte si náš podcast. Ještě mezi námi nejste? Přidejte se do Změny k lepšímu! Jako člen naší iniciativy získáte přístup do Kmene udržitelnosti, kde kromě praktických tipů sdílíme i know-how a propojujeme všechny ty, kdo hledají cesty k udržitelnému byznysu. Chcete si nás nejdřív oťukat? Přihlašte se k odběru newsletteru, nebo napište našemu programovému manažerovi Lukáši Rolfovi na lukas.rolf@klepsimu.cz.
Comments