Rozjetý vlak, do kterého by měl naskočit každý, kdo to se svým podnikám myslí vážně. Nad udržitelností můžete přemýšlet jako nad regulací, ale mnohem více je to příležitost. Příležitost, kterou navíc brzy začnou vyžadovat zaměstnanci, zákazníci, odběratelé i dodavatelské řetězce. O udržitelnosti jako o byznysové příležitosti jsme si v našem podcastu Dobré zprávy povídali s Michalem Veselým z Jihomoravského inovačního centra. Tento měsíc v Brně uspořádali konferenci Velvet Innovation, která se věnovala právě tomuto tématu.
Čtyři informace o udržitelnosti jako business opportunity, které by vám neměly uniknout:
Udržitelnost je megatrend a business opportunity. Pokud se ale firma včas nevydá tímto směrem, tak se z ní brzo stane business disadvantage. Nenajde investory (o udržitelném financování jsme mluvili v minulém díle - pokud jste ještě neslyšeli, doporučujeme si záznam pustit), nebudou s ní chtít spolupracovat odběratelé. Na Velvet Innovation zaznělo i to, že pokud jsou na trhu dva identické výrobky, uživatelé si pravděpodobněji zvolí ten udržitelnější, a to i za vyšší cenu. Udržitelnost přitahuje vzdělané a inovativní zaměstnance a stále důležitější bude i pro zákazníky.
Největší brzdou změn je podle Michala konzervatismus. Změn se lidé bojí a jen neradi opouští něco, o čem mají pocit, že to dobře funguje a znají to. O to větší je udržitelnost příležitostí pro byznysmeny, lídry a vizionáře, kteří vidí dál, než na konec perónu. Je otázkou, kdo do tohoto rozjetého vlaku naskočí jako poslední. Možná to budou například monopolní energetické firmy, které zpracovávají ropu a nemají zájem na změně. Možná se ale díky svému velkému kapitálu i ty začínají na změnu a třeba skok do jiného sektoru připravovat.
Největší akcelerací udržitelnosti ze strany státu by jednoznačně byla uhlíková daň. Shodlo se na tom několik speakerů konference Velvet Innovation. Uhlíková daň byla jako první zavedená ve Finsku, v nejrůznějších formách dnes funguje v 11 evropských zemích, včetně Polska a Ukrajiny. Důležitým tématem je i v sousedním Německu, kde se jí teď před volbami věnuje každá ze tří nejsilnějších stran. Přeměna německého hospodářství na nízkouhlíkové je prioritou. Strany se odlišují prakticky jen v tom, kdy a jaké daně oproti tomu snížit, aby se nezvýšila celková daňová zátěž.
Podnikatelům, kteří chtějí udržitelnost do svého byznysu dostat, Michal doporučuje dvě věci. „Za prvé - vstupte do Změny k lepšímu. Nemáme patent na rozum, ale nabízíme různé formy sdílení zkušeností. Za druhé - podívejte se, co nabízí JIC na jižní Moravě. Taky jdeme tímto směrem, vidíme udržitelnost jako velkou příležitost a máme na to zaměřenou řadu služeb.”
Chcete se do tématu ponořit hlouběji? Udělejte si 30 minut pro sebe a pusťte si náš podcast. Ještě mezi námi nejste? Přidejte se do Změny k lepšímu! Jako člen naší iniciativy získáte přístup do Kmene udržitelnosti, kde kromě praktických tipů sdílíme i know-how a propojujeme všechny ty, kdo hledají cesty k udržitelnému byznysu. Chcete si nás nejdřív oťukat? Přihlašte se k odběru newsletteru, nebo napište našemu programovému manažerovi Lukáši Rolfovi na lukas.rolf@klepsimu.cz.
Comments